Noodweer, Saries en Holi Colour (15 t/m 19 maart) - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Beatrijs en Marièlle Meulemeester - WaarBenJij.nu Noodweer, Saries en Holi Colour (15 t/m 19 maart) - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Beatrijs en Marièlle Meulemeester - WaarBenJij.nu

Noodweer, Saries en Holi Colour (15 t/m 19 maart)

Door: Allebei

Blijf op de hoogte en volg Beatrijs en Marièlle

19 Maart 2014 | Nepal, Pokhara

Wat een noodweer! Gisterenmiddag voltrokken zich in de middag donkere dreigende wolken boven Pokhara. We waren op een plaatselijke markt maar de dreigende bui deed ons snel uitwijken naar Uncle Beer Garden; een gezellig terras naast het huis van Beatrijs. Net aangekomen barstte de hemel los; dikke hagelstenen (dikke deuk in zadel vd fiets!), lichtflitsen, stortbuien en storm. De windvlagen namen de parasols mee de lucht in! Een uur later was het weer rustig. Echter... 's nachts begon het weer; enorm onweer, stortregen en een niet te beschrijven harde wind. Het geluid van ramen die kapot gingen bij de buren (huis Marielle) waardoor we allen wakker werden en er toch wat lichtelijke paniek was. Het schijnt de tijd van het jaar te zijn waarin dit voorkomt. Vandaag was het weer stralend weer en keken we weer uit op een strakblauwe lucht en de sneeuwtoppen van de Himalaya!

Afgelopen zaterdag zijn we dan eindelijk meegegaan met Binod, Sumitra en de kinderen van het weeshuis naar de kerk; de pinkstergemeente. Een schoolbus vol; met z'n 29-en in een oude gammele bus. Binod in wit gewaad (hij is voorganger van de kerk) achter het stuur, glimmend van trots dat hij z'n gezin "compleet" heeft. De kerk was een belevenis. Voor ons werden achter in de kerk stoeltjes neergezet en dochters Mahima en Susmita moesten van "vader" bij ons zitten. Heel lief en gezellig. De kerkgangers zaten op de grond; mannen rechts / vrouwen links. Er werd gezongen, geschreeuwd, chanting, levenservaringen, tongentaal etc. Veel mensen begonnen te shaken en raakten in een soort trance. Na de kerkdienst was er voor de kinderen bijbelles en raakten wij in gesprek met Binod over zijn bijzondere levensloop en zijn keuze om van het Hindoeisme over te stappen op de pinkstergemeente. Hier komen we later nog wel eens op terug.

Zondag was het Holi Colour Festival. 's Ochtends hebben wij dit beiden in onze gastgezinnen gevierd. Al vroeg werden we met kleuren in het gezicht besmeurd en dit ging snel over in watergevechten met buren en/of vrienden; emmers water gingen heen en weer en als je dan eindelijk beneden in de zon zat op te drogen kwam er weer een emmer vanaf het balkon over je heen. Inmiddels bont gekleurd:-). In het huis van Beatrijs werden hierna de kleuren eraf gedouched en was het feestje over. In het huis van Marielle kwamen er vrienden langs en stond om 11.30 de vodka en rum op tafel en vervolgens eten en dansen. Om 13 uur zijn wij met alle 6 vrijwilligers het festival in de stad gaan vieren. Onderweg op straat roept iedereen "Happy Holi" en krijg je van iedereen allerlei kleuren in je gezicht gesmeerd. Op het festival terrein was het zo gezellig; alle nepali's waren heel gastvrij en we moesten mee dansen en feestvieren met hen. Bij terugkomst stonden bij Beatrijs thuis de 'momo's' te wachten; een heerlijk nepalees gerecht wat we hier regelmatig, ook als snack, eten (zie ook foto).

Dinsdag was het "parentsday" op Ankita haar school (dochter van het gezin van Marielle): alle scholen hebben 1 dag in het jaar dat alle klassen een optreden voor de ouders verzorgen. Ik ben gaan kijken en het was heel leuk; nepalese en engelse liedjes en dansjes.

Wij gaan parentsday met de vrijwilligers ook voorbereiden op onze school. Dit is bij ons op 8 april. Voor die tijd gaan we ook nog de 4 nieuwe lokalen (jawel, de bouw is klaar!) en de huidige lokalen schilderen zodat de school er op parentsday "fenomenaal" uitziet. Nog genoeg te doen dus! Nu hebben we vakantie want de kinderen beginnen morgen met het examen.

Gisteren heeft Rita ons aangekleed (huis Beatrijs)... niet omdat we dit zelf niet konden;-) maar zij heeft haar saries en Kurtha's uit de koffer gehaald en deze bij ons aangetrokken. En we kunnen echt wel zeggen dat dit een behoorlijke klus is:-). We waren spik en span om naar een feestje te gaan! Saries worden met name met bruiloften en begrafenissen gedragen. Voor de uitnodiging van Rita een kadootje meegenomen, welke zij, na in ontvangstname, opzij legde zonder uit te pakken (volgens Nepalese gewoonte).

By the way: even wat nepalese taal - Marielle is voor Beatrijs "Nonda" en Beatrijs is voor Marielle "Bouzou" (=schoonzussen).

Morgen gaan wij een weekje weg, iets van het land bekijken: Eerst naar Lumbini (geboorteplaats Boeddha) en dan naar Bardia national Park. Dus nu onze rugzak inpakken en "vakantie vieren":-)

PS onwijs bedankt weer voor al jullie reacties. Heel leuk om te lezen!

• 19 Maart 2014 - 13:30

Conny:

Leuk weer van jullie te horen en wat een belevenissen, noodweer en Holi Colour Festival. En zo ontzettend veel nieuwe indrukken te verwerken. Goede reis naar Lumbini en groeten van ons. xx

• 19 Maart 2014 - 14:00

Maaike:

Leuk weer om van jullie te horen en jullie verhalen te lezen. Veel plezier in Lumbini en NP! X Maaike

• 19 Maart 2014 - 16:14

Jeanette:

Ontzettend leuk om elke week jullie fantastische verhalen te lezen.
    Heel veel plezier in lumbinii. Marielle, vandaag weer voor het eerst buiten getennist, het was heerlijk.
    Groetjes Jeanette

• 19 Maart 2014 - 16:22

Astrid En Marij:

Om never nooit te vergeten, dit is toch zoals je het bedoelde Beatrijs? Op enige fronten is het afzien maar je krijgt er iets onvergetelijks voor terug...nog heel veel plezier samen!

• 19 Maart 2014 - 23:03

Joke:

Wat een leuke foto's en wat maken jullie veel mee. Zo veel verschillende dingen en met zoveel
    mensen kennis maken en meedoen, schitterend. Het is ook zo verrassend denk ik om al de gewoontes en tradities zo dichtbij mee te kunnen maken. En jullie worden overal heel hartelijk ontvangen. Mag ik een beetje jaloers zijn op alles wat jullie daar zien en meemaken? Fijne vakantie as. week.

• 20 Maart 2014 - 08:43

Monique:

He lieffie,
    Wat ontzettend gaaf om te lezen allemaal! Je leeft nu in zo'n compleet andere wereld, kan me zo voorstellen dat het een diepe indruk achter laat. En heel wat met je doet. Ga vooral door met genieten, heel veel dingen beleven en ons daarvan op de hoogte brengen. Zodat wij achterblijvers er toch nog een beetje bij zijn. Kus uit een heerlijk zonnig Nederland vandaag. Miss you lieve Marielle xxx

Ha nonda en bouzou,

Leuk om weer van jullie te horen en te lezen. Heel bijzonder om zulke intense ervaringen met je schoonzus te beleven. Jullie zien er prachtig uit in jullie sarie. Frank en ik komen bij julliie momo's eten. Lijkt me heerlijk. Een hele goede vakantie en ik hoop dat al jullie pupillen slagen voor hun examen.

• 20 Maart 2014 - 10:00

Nicole:

Hee wijffie!! Wat fantastisch om te zien dat het zo goed met jullie gaat! en die foto's,geweldig hahahaha vooral met happy holi.Zet hem op daar! liefs Col X

• 22 Maart 2014 - 19:30

Marian:

Who.. Wat een belevenissen allemaal. Op de foto's ziet het er allemaal heel erg leuk uit. En wat maken jullie veel mee zeg. Marielle, wat leuk om nu het originele color festival mee te maken

• 23 Maart 2014 - 11:28

Eric:

Tijd vliegt, al weer ruim een maand nadat ik jullie heb uitgezwaaid!
    Heel leuk om over jullie belevenissen te lezen.
    Wat een leuke stad is Kathmandu, hè?
    Van Pokhara lakeside kan ik me wat gezellige restaurants en een markt (?) herinneren.
    En natuurlijk bar/club Amsterdam, daar heb ik toen zelfs nog gedansd! Bestaat dat nog?
    Toen (2007) minder "fout" dan de naam deed vermoeden!
    Maar ach, het is en blijft natuurlijk Nepal!

Eric

• 25 Maart 2014 - 20:39

Vera:

Hallo Beatrijs en Mariëlle ,

Wat geweldig om jullie reisverslagen te lezen. Wat een leuke foto's en wat maken jullie veel mee!
    Geniet van jullie weekje vakantie en ik blijf jullie met veel interesse volgen!

Liefs Veer

• 26 Maart 2014 - 14:40

Suzanne Eijrond:

Hoi Beatrijs en MArielle,
    Het ziet er geweldig kleurrijk, vrolijk en ontspannen uit. Jullie zijn echt gesettled in zo'n kleurrijk land. Waw.... jullie genieten. Heerlijk, joh. De tijd vliegt!! Veel plezier. Zie uit naar jullie nieuwe verslag. Liefs, Suzanne

• 28 Maart 2014 - 10:44

Esther:

Hai lieverds, dappere dames,
    Hier even een reactie van mij. Wat heerlijk om te lezen dat jullie zulke mooie ervaringen hebben. Zo heerlijk midden tussen de mensen en hun daagelijkse dingen opgenomen zijn.
    Tot nu toe hoorde ik het e.e.a. van Ebbo, maar afgelopen zaterdag kwam dat er niet van. Dus ik ben ook maar op internet gaan kijken.
    Geniet verder van al dat moois en ik meld me nog wel weer een keer!

X Esther