Happy New Year 2071! (10 t/m 15 april 2014) - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Beatrijs en Marièlle Meulemeester - WaarBenJij.nu Happy New Year 2071! (10 t/m 15 april 2014) - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Beatrijs en Marièlle Meulemeester - WaarBenJij.nu

Happy New Year 2071! (10 t/m 15 april 2014)

Door: Wij

Blijf op de hoogte en volg Beatrijs en Marièlle

16 April 2014 | Nepal, Pokhara

Afgelopen donderdag zijn we dan eindelijk op trekking gegaan. Samen met een, via Binod geregelde, drager (een nepali die onze rugzakken draagt). Een drager is heel gebruikelijk tijdens een trekking en dit is een populaire broodwinning in Nepal. Je ziet ze met gigantische hoeveelheden bagage lopend op hun slippers. Onze drager sprak maar een paar woorden engels. Een van de weeskinderen, Rajan, een 16 jarige jongen, ging met ons mee en hij was een prima tolk! Voor Rajan was deze korte vakantie een welkome afwisseling om even buiten het strenge regime van het weeshuis te zijn. We begonnen in Nayapul aan de voet van de Himalaya. We hebben drie dagen gewandeld van ongeveer 6 uur per dag. Via Birethani naar Ghandruk en vervolgens via Gorepani naar Poonhill. Bij vertrek liepen we in korte broek en bij Poonhill waren thermo-ondergoed, een muts en handschoenen geen overbodige luxe. Een trekking met heeeeel veel trappen, tienduizenden treden hebben we geklommen. Op zaterdagochtend om 4.30 op om voor een laatste klim naar Poonhill (op 3200 mtr) de zonsopgang te zien. Helaas vanwege bewolking niet zo'n fraai uitzicht als gehoopt. Vanaf Poonhill 2000 meter gedaald om in Tatopani in de hotspring te ontspannen.

Behalve de wandeling was het ook heel gezellig met Rajan. Het was heel leuk om hem op deze manier mee te maken en we leerden hem van een andere kant kennen.

Direct bij terugkomst in Pokhara zijn we naar Lake Side gesneld want het was namelijk oudejaarsavond! Het was erg druk en bruisend met veel live muziek. Iets voor twaalven hebben we afgeteld en hebben we het nieuwe jaar ingeluid.

Tja, dan is nu echt onze laatste week als vrijwilliger aangebroken. In de afgelopen periode hebben wij, naast het geven van bijles op school en het werk met de weeskinderen, het volgende gedaan tijdens het project:
- engelse vertaling gemaakt voor Binod van een schrift met feedback van nederlandse vrijwilligers
- het starten van een nieuw feedbackboek voor vrijwilligers met duidelijke instructies
- het maken van een instructie manual voor toekomstige vrijwilligers zodat ze informatie hebben voor het opstarten van hun vrijwilligersperiode omdat dit ontbrak
- een map gemaakt waarin we de bevindingen per leerling opschrijven (een simpel leerlingvolgsysteem); het vak/onderwerp, gedrag, sterktes/zwaktes
- de school is uitgebreid met 4 nieuwe lokalen
- we hebben met alle vrijwilligers de hele school van binnen en van buiten geschilderd

Binod, de oprichter van de school en het weeshuis, hebben we leren kennen als een bevlogen man, een echte idealist. Hij vertelde ons een keer dat hij op 20 jarige leeftijd ernstig ziek is geweest en op sterven lag. Hij heeft toen een Australische christelijke arts ontmoet die hem aanraadde te bidden. Dit heeft hij gedaan. Hij is beter geworden en heeft zich vervolgens bekeerd tot het Christendom. Hij ziet deze genezing als een kans om een nieuw leven te leiden. Hij woont samen met zijn vrouw en eigen kinderen en weeskinderen in het weeshuis. Hij leeft sober en heeft een heel druk leven om al zijn idealen te verwezenlijken. Behalve de opvang van weeskinderen en het geven van onderwijs regelt hij ook microfinanciering voor weduwen, geeft voorlichting aan de bewoners in afgelegen bergdorpjes over het belang van onderwijs en de gevaren van de sexindustrie dat helaas nog veelvuldig voorkomt.

Binod heet overigens Kumar van z'n achternaam. Alhoewel je in Nepal niet echt over achternaam spreekt. De achternaam geeft de kaste weer. Dat houdt dus in dat vele mensen dezelfde achternamen hebben (Gurung, BK, Chetri, KC, Pariyar, etc).

Wij zijn ervan overtuigd dat de stichting Vrijwillig Wereldwijd in het project van Binod een zeer goed doel heeft gevonden en dat hierdoor ook daadwerkelijk veranderingen bewerkstelligd worden.

Wij gaan nog een paar dagen spelen met de weeskinderen. Spelletjes zoals trefbal, voetbal etc dat we eerder met hen gedaan hebben en waarvan we weten dat ze dit heel graag doen. Ook gaan we het ons wel bekende flessenvoetbal spelen en dit is met 31 graden ook erg lekker

Aanstaande donderdag nemen we dan toch echt afscheid.....

Hajur!

• 16 April 2014 - 19:14

Maaike:

Hi Mariëlle & Beatrijs, weer met veel plezier jullie leuke verslag gelezen! Nog veel plezier de laatste dagen in het weeshuis! Liefs, Maaike

• 16 April 2014 - 19:48

Mignon:

Voor de tweede keer Happy New Year!!! Mooi om het twee keer mee te maken. Geniet nog lekker van jullie tijd daar. x

• 17 April 2014 - 09:31

Monique:

He meiden, respect voor die lange wandelingen!!! En voor alle mooie dingen die jullie daar inmiddels voor elkaar hebben gekregen. Time flies.... Geniet nog van jullie kids daar de laatste dagen, ze zullen jullie vast enorm gaan missen. Liefs uit Uithoorn XXX

• 17 April 2014 - 14:54

Karin:

Inderdaad voor de 2e keer gelukkig nieuw jaar. Wat enorm die lange wandelingen, jullie hebben dus een perfecte conditie .Wel bijzonder om met een gids zo'n trektocht te maken en zo een te zijn met de natuur.
    Jullie hebben je daarnaast voor de school ook enorm ingezet wat ik zo lees. Helemaal geweldig. Jullie gaan dit vast enorm missen zeker als je zulke leuke resultaten hebt en contacten met de kinderen.Ook ik wens jullie nog veel plezier de laatste dagen op jullie school.
    groetjes Karin

• 18 April 2014 - 11:39

Frederike:

Lieve Bé! Wat een fascinerend bestaan leiden jullie toch in die wervelende werkelijkheid. Het is nauwelijks te bevatten. Ik geniet enorm van jullie prachtige en indrukwekkende beschrijvingen. En wat hebben jullie veel voor elkaar gekregen, en veel gedaan voor die kindertjes. Zo te lezen valt het met de versterving reuze mee, al kun je een paar stevige tompoezen geloof ik wel gebruiken... ;-) Ik wens jullie heel mooie laatste dagen. Enorm veel liefs, Frederike

• 20 April 2014 - 14:46

Conny:

Geweldig wat jullie gedaan hebben. Goede reis terug.
    Conny

• 23 April 2014 - 19:36

Pa En Ma Smink:

Hoi Beatrijs en Mariëlle Jullie werk zit er op ,nu nog even genieten van het mooie land ,want de tijd zit er bijna op Wij wensen jullie nog vele mooie dagen toe en tot spoedig weerzien.Een lieve groet van
    Pa en Ma Smink.

• 30 April 2014 - 10:17

Carla:

Hi Beatrijs en Marielle,
    Wat een prachtige foto's en mooie ervaringen. Wat doen jullie fantastisch werk. Het afscheid zal lastig zijn.. Succes met het laatste stukje vd reis en goeie reis terug!

• 04 Mei 2014 - 20:34

Zwannie Wienke:

Lieve Beatrijs,

Ik heb je laatste verslagen gemist, omdat onze email niet meer werkt. Maar ik wil je op deze gedenkwaardige dag van harte feliciteren met je verjaardag. Volgend jaar kom ik bij je op de koffie. Hopelijk wonen we dan dichtbij jullie. Ik heb genoten van je prachtige verhalen en de foto's. Binnenkort hoop ik je weer in levende lijve te zien. Goede reis.

groeten,
    Zwannie