Onze gastgezinnen (8-14 maart) - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Beatrijs en Marièlle Meulemeester - WaarBenJij.nu Onze gastgezinnen (8-14 maart) - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Beatrijs en Marièlle Meulemeester - WaarBenJij.nu

Onze gastgezinnen (8-14 maart)

Door: Beatrijs & Marielle

Blijf op de hoogte en volg Beatrijs en Marièlle

14 Maart 2014 | Nepal, Pokhara

Lieve allemaal!

Vorige week zaterdag stonden wij om 9 uur paraat in het weeshuis om gezamenlijk naar de kerk te gaan. Echter, change of plans: er was een telefoontje van de government binnengekomen dat er die dag een check gedaan zou worden in het weeshuis. Met dit nieuws stoven alle kinderen met grote verschrikte ogen alle kanten op. De kerk ging niet door, er moest schoongemaakt en opgeruimd worden! Wij hebben toen als alternatief de World Piece Pagoda op de top van de berg bij het Phewa meer bezocht. Een mooie hike daarnaar toe met onderweg veel mooie plaatjes (bijv een hangbrug die vol met was hangt en de rivier eronder vol met zichzelf en de was wassende mensen). Het pad omhoog hield op een gegeven moment echt op; we konden niet voor of achteruit.... totdat we door een localtje geroepen werden. Hij leidde ons verder en we kwamen na een verbazingwekkende beklimming uit bij 3 mountainvrouwen die zaten te rusten van hun werkzaamheden (met kapmes en grote manden vol met bladeren). Ze wilden graag snoep van ons! 's Avonds in het drukke " Busy Bee" in lakeside heel gezellig geborreld met life muziek.

Bij het artikel van vorige week stond een foto van een hindu huwelijk; dit koppel was een arranged huwelijk. De bruidegom was uit Japan overgekomen van z'n werk en had z'n bruid 2 dagen voor z'n huwelijk voor het eerst ontmoet. Een week later zou hij weer vertrekken naar Japan. Een dergelijk huwelijk is hier heel gebruikelijk.

Dit in tegenstelling tot mijn (Marielle) gastgezin, wat een love-marriage is (zoals ze het zelf noemen!). Dit heeft indertijd nogal wat voeten in de aarde gehad voordat dit geaccepteerd werd in de familie. Mede ook omdat ze uit verschillende kastes komen. Ik (Marielle) woon met een klein gezin; een jong koppel met een dochtertje (Ankita) van 3.5 jaar en nog een vrijwilliger in huis. Bijzonder dat een kind van 3.5 jaar nog dagelijks (in ons bijzijn) borstvoeding krijgt.

In mijn (Beatrjis) gezin woont een moeder met 2 kinderen, vader werkt in Kathmandu, schoonmoeder & -vader, een nichtje (ouders wonen in Londen), een neef en tijdelijk oma die net uit het ziekenhuis ontslagen is. Zieke oma ligt op het dakterras op een mat op de grond in de zon uit te zieken!

In beide gezinnen worden met zonsopgang en -ondergang de belletjes gerinkeld, kaarsjes en wierook aangestoken en gebeden in het huistempeltje. Beiden gezinnen zijn heel anders: bij Beatrijs een traditioneel gezin en bij Marielle meer een modern gezin. Ze geven ons ieder op hun eigen manier een heel warm 'thuis' gevoel. Onze kamers hebben een bed (een plank met dun matras) en we hebben gelukkig een toilet (gat in de grond) in huis alsook een douche (cq kraan). Electriciteit is er maar op bepaalde uren op de dagen (meestal 's nachts), afhankelijk van het schema opgesteld door de government.

Wat eten wij in ons gastgezin?
's Avonds Dal Bhat! Rijst met een linzenpapje. Overigens horen vrouwen tijdens menstruatie niet te koken aangezien dit onrein is. Hier maken ze nog wel eens gebruik van door 1,5 week niet te koken:-). Iemand anders uit het gezin neemt deze taak dan over.
Onze lunch (tijdens werkdagen) verzorgen we zelf en bestaat uit water, koekjes en fruit (en soms een Snickers;-)) bij de plaatselijke winkeltjes onderweg gekocht.

Afgelopen week hebben we bij Marielle thuis Nederlands gekookt! Heerlijk! Het was een behoorlijke zoektocht in de supermarkt maar het is gelukt: gekookte aardappels met jus, sperziebonen en jawel, een gehaktbal! Yammie! Met als finishing touch rood-wit-blauwe kaarsjes en een flesje wijn.

Vanaf half 7 's avonds is het pikkedonker. Straatverlichting is er door de powercuts meestal niet. Veel politiecontroles op straat en de honden die overdag de trottoirs blokkeren omdat ze hun roes uitslapen zijn 's nachts onophoudelijk aan het blaffen....

Wij leven hier overigens in het jaar 2070 volgens de Nepalese kalender. Half april vieren wij oud en nieuw. Maar, voordat wij dat gaan vieren hebben we eerst aanstaande zondag het Holi Colour Festival....

Fijn weekend allemaal!

• 14 Maart 2014 - 15:34

Mignon:

Hi,

Wat een leuke foto, jij als juf. Het ziet eruit alsof je heel geduldig bent. Goed hoor!

En wat een prachtig avontuur. Verhalen klinken super goed en relaxed. Grappig dat jullie gehaktballen hebben gegeten. Zo ver weg en toch dichtbij.

Als ik je zo hoor over uithuwelijken en zo, dan hebben wij het maar makkelijk. Beetje aanklooien ha ha.

Have fun. X mignon

• 17 Maart 2014 - 00:21

Micha:

Namaste!
    .... lieve Mariel...en reisgezel ;-)

In één adem al jullie verslagen totnutoe gelezen en de foto's bekeken.
    Het is prachtig geweldig indrukwekkend. Maar bovenal eng herkenbaar.
    Zo erg dat ik nu pijn in mjn buik heb van de heimwee :-( en vandaag nog
    het vliegtuig in wil terug naar Nepal! Zucht....
    Geweldig dat jullie dit doen en deze beleving voor altijd diep van binnen
    meenemen!
    Geniet maximaal en take care!
    Knuffel X

• 17 Maart 2014 - 09:07

Anita:

ha beiden,
    inderdaad ontzettend herkenbaar en wat trekt het om daar weer heen te gaan! en dan ook nog holi festival binnenkort, echt een mega happening (niet alle verf gaat even makkelijk uit de kleren ;-)
    Leuk dat jullie allebei een eigen gastgezin hebben, lijkt me nog meer uitnodigen je echt onder te dompelen in de cultuur daar..
    en inderdaad een prachtige foto Mariël, waar je naast dan meisje zit, straalt heel veel aandacht uit.
    Geniet weer van al die mooie liefdevolle mensen, de kleuren, de geuren, de natuur en het lachen daar!!!
    veel liefs, Anita

• 17 Maart 2014 - 14:48

Conny:

Ha Marielle en Beatrijs,

Wat fijn om te weten hoe jullie erbij zitten! En wat een prachtige belevenis, wel een schraal contrast met Nederland en leert ons weer onze zegeningen te tellen. Hier woelige tijden met werk maar met sisser afgelopen gelukkig. Dus ga vanavond lekker weer Yoga met Annemiek doen om de stress weer in goede banen te leiden. Geniet en goede reis a.s. donderdag naar geboorteplaats Buddha. Doe hem de groeten :-) xx Conny

• 18 Maart 2014 - 10:23

Zwannie Wienke:

Ha die Beatrijs en Marielle,

Leuke foto's. Ook mooi om te lezen van een totaal andere cultuur. Waar maak ik me dan allemaal druk om. Ik ben benieuwd naar het verhaal over de holi colour festival.

• 21 Maart 2014 - 12:24

Jos En Sylvia Heeremans:

Dag Marielle en Beatrijs,

Hier dan eindelijk even een reactie van ons:

Mooi om te zien hoe het met jullie gaat. En ook bijzonder dat jullie als het ware op 2 manieren een tijdreis beleven. De ene tijdreis is de omslag in cultuur en omstandigheden en de andere dat jullie naar het jaar 2070 zijn gereisd. Stellen jullie de tijdcapsule wel weer goed in als jullie terugkomen ? :-).

Als je alles zo leest, realiseer je je wel dat het een hele intense beleving moet zijn. Is het een beetje de manier die jullie je hadden voorgesteld of is het nog "beyond that".

Hoe staat het met jullie financiele hulp potje. Hebben jullie er al mooie en nuttige dingen mee kunnen doen? en is er wellicht nog behoefte aan een bijdrage?

We wensen jullie het allermooiste in jullie beleving en gunnen jullie nog veel voldoening van jullie hulp.
    We zullen ook de verdere verslagen met belangstelling blijven volgen.

groetjes Sylvia en Jos